Fem varför – eller vafödådå

Ibland är det bra att kunna använda min bakgrund som produktionstekniker i mitt författande. Extra bra är det när jag får hjälp av den lilla assistenten som råkar vara min prinsessa på 3,5 år. Det är många varför hela tiden.

För att gå till botten med en felsökning som produktionstekniker är det bra att ställa sig fem varför-frågor. Det är också användbart som författare när man har ett manus att bearbeta. I sitt eget huvud tycker man ofta att texten är tydlig. Sedan när lektören (om man nu har en) läser texten uppstår det oftast några varför. För att spara lite tid kan man själv göra en felsökning med varförmetoden för att se om man hittar ställen där man varit otydlig. Att felsöka med varför-metoden har min assistent anammat fullt ut. En väldigt trött dag kan det så ut ungefär så här:

– Varför är det en uppförsbacke där?

– För att det är det.

– Varför är det det?

– Därför.

– Varför då då?

– För att det är så.

– Varför är det så då?

– Därför att det är det.

– Varför då då?

– Därför.

Sedan är vi antagligen lika frustrerade båda två. Men ärligt talat, VEM orkar svara tillfredsställande på alla dessa ständiga varför som en vetgirig 3,5-åring har?!

Här är ett exempel på hur en mer tillfredsställande varför-undersökning skulle kunna låta. (Den brukar komma runt kl 8 på morgonen..)

– Varför är det en uppförsbacke där?

– För att ingen har plattat till backen.

– Varför inte det?

– För att ingen har kommit på den tanken, att platta till backen.

– Varför inte då?

– För att vuxna inte tänker på det sättet.

– Varför inte då?

– För att de tänker att backen alltid har legat där och inte behöver flyttas.

– Varför då då?

– För att de inte vill flytta backen.

Sedan skulle varför-frågorna fortsätta eftersom den lilla assistenten skulle bli mer intresserad av att fråga när hon får bra och tillfredsställande svar.

Jaja, hur kan jag använda detta när jag skriver på en ny text?

När du är klar med ditt manus och ska lämna över det till lektören (om du har en) eller vad du gör när du skrivit klart, ta istället och läs igenom din text med varförmetoden. Var kritisk. Ställ dig själv så många varför-frågor du behöver, där du tycker att det behövs. Som författare är det inte nödvändigt med fem varför vid varje tillfälle utan det kanske räcker med ett eller två varför. Då kommer du till botten med det bakomliggande motivet till att du uttryckt dig på det viset. Du hittar också hur du kan gör det tydligare för alla andra. Jag hoppas att denna metoden ska hjälpa dig i ditt skrivande.

Nu ska jag läsa igenom denna texten och se om jag var tydlig. För som jag skrivit tidigare är det alltid sändaren av ett meddelande som ansvarar för att den som tar emot meddelandet förstår vad som menas.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *