Del 12: Bokomslag.

Ulrica & Sofi

Det här är del 12 i samarbete mellan Ulrica Edvinsson Sundin och Sofi Poulsen där vi kommer att diskutera hur man går från ”Fantasi till Fantasy.” I denna bloggserie kommer vi att gå igenom grunderna från att gå från idé till en färdig historia, vilka tjänster man kontaktar när råmanuset är klart, och slutligen hur man kan göra för att ge ut boken själv. Dagens inlägg handlar om hur man kan göra för att skapa sitt bokomslag alternativt hur det kan gå till att anlita någon annan att göra det. 

 

Egenutgivning vs. traditionell utgivning

Om din bok ges ut på ett existerande förlag så kommer förlaget sköta skapandet av ditt omslag, antingen genom att de har anställda för uppgiften eller genom att anlita någon extern. Ger du ut själv däremot så faller omslaget under en av dina många kommande uppgifter att utföra inför utgivning. Fördelen med att ge ut själv är att du bestämmer hur ditt omslag ska se ut, ett val som inte alltid tillfaller författaren om boken ges ut på ett traditionellt förlag. (Observera att författarens delaktighet i skapandeprocessen av omslaget varierar mellan förlag. Så om omslaget är viktigt för dig så bör du se över dina valmöjligheter att påverka innan du skriver på kontraktet.)

 

Att införskaffa ett omslag går att göra på flera sätt, men nedan kommer vi att förklara de tre vanligaste.

 

Göra sitt eget omslag    

Många som ger ut sin första bok överväger att göra sitt eget omslag, och har du rätt utrustning och kunskaper (eller är redo att jobba stenhårt för att åta dig dessa) så är detta ett bra sätt att spara pengar. Dock, och detta är ett stort dock, tänk på att ditt bokomslag är det första som dina framtida läsare kommer att se och om du inte levererar så kommer de inte att ta upp boken. Skrämmande? Jajamen. Därför är det viktigt att du gör ordentligt med research angående ditt omslag.

 

För att göra detta så finns det tre frågor du bör svara på:

  • Vad är målet med din bok?
  • Vilken är din genre?   
  • Vilken är din målgrupp?

 

Före du börjar tänka på omslag bör du ställa dig frågan vilket mål du har med boken. Är målet en bok i din egen bokhylla är kanske inte omslaget så noga. Då kan du sluta läsa här och göra precis som du själv tycker. Men, vill du sälja boken i fler än 20 exemplar till dina absolut mest lojala supporters så bör du läsa hela blogginlägget noga och följa de rekommendationer som vi ger.

 

Det första en läsare ser är antingen ryggen eller framsidan på din bok, för att väcka intresse krävs det att läsaren blir intresserad av framsidan. Därefter vänder den presumtiva läsaren på boken och läser baksidestexten. Är den lockande, ja då kan det tänka sig att den presumtiva läsaren köper boken. (Hur man skriver en attraktiv baksidestext och blurbar tar vi upp i ett kommande blogginlägg längre fram i vår serie.) Sofis (som är en av de två skribenterna i denna bloggserie) debutbok Sagan om prinsen & prinsessan och lite om draken också sålde i 1200 ex under sitt första år. Den genomsnittlige debutanten säljer 800 ex.  

 

Den andra av de här tre är viktig eftersom läsaren dras till de omslag som de lärt sig symboliserar en viss typ av bok. Därför är det missvisande att ha leende karaktärer i ljusa färger på ett omslag för en dystopisk fantasy, på samma sätt som mörka färger i en dystopisk miljö kommer vara om boken handlar om en glad drake som heter George och älskar smultron. Tänk därför igenom om vilka teman din bok handlar om och studera andra omslag i samma genre. Lär dig vad som redan är gjort och vad som du gillar och utgå från det.

 

Ulrica som är en av de två skribenterna i denna bloggserie arbetar idag som illustratör och grafisk designer, men började på samma sätt som beskrevs ovan. Hon spenderade timmar på pinterest med att studera hur olika omslag var uppbyggda och varför de olika typerna som finns skapar de känslor de gör. Resultatet blev omslaget till “Drakens DotterResans Början” och nu senare “Drakens DotterViljornas Krig” (där sistnämnda utkommer i höst). Båda är omslag som fått komplimanger för sina utseende. Vi skojade emellertid inte om delen angående att det tar tid att åta sig de kunskaper som krävs för att skapa dessa typer av omslag. Ulricas första tog henne 350 timmar att göra då hon var tvungen att lära sig photoshop från grunden samt studera hundratals omslag innan hon visste vad hon sökte. Så om du är ny på detta område så sätt på kaffet och sätt igång. Du har en lång, men rolig, resa framför dig.    

 

Skapa delar av ett eget omslag och lämna in för sättning

Ett omslag kan grovt indelas i tre delar. Framsida, baksida och rygg (spine). Dessa är de delar som kommer synas på bokpärmen (utöver dessa tillkommer utfall (bleed), dvs. det del som viks runt bokpärmen vid tryck. Om du öppnar en bok så ser du den på pärmens insida.) Har du alla dimensioner, dvs. storleken på fram- och baksida plus ryggens bredd, så kan du skapa omslaget som en bild, men om du saknar kunskaper om hur du gör detta och ändå vill göra ditt eget omslag så finns det alternativet att göra bilderna separat och därefter lämna in dem för sättning. Det innebär att någon kommer “lägga pussel” med dina delar och därigenom skapa ett färdigt omslag. Detta ger dig en lägre tillverkningskostnad än om du bett om ett färdigt omslag från början.

 

Här bör det beaktas att om du gör delarna till ditt omslag själv så var noga med att dimensionerna för omslagets fram och baksida stämmer, för annars riskerar du att den som sätter måste expandera eller på annat sätt påverka bildens utseende för att den ska passa, och det kan innebära att detaljer som är viktiga för dig försvinner. Det är därmed viktigt att du skapar bokens framsida i A5-format (plus utfall/bleed) ifall det är i det formatet boken ska tryckas.

 

Beställa omslag av extern part

Att beställa ett omslag är både enklare och svårare än att göra det själv. Fördelen är enkelheten att säga vad du vill ha och sedan låta någon annan göra jobbet mot betalning. Svårigheten är att få illustratören att se din vision, speciellt om du aldrig har beställt ett omslag tidigare. Det är därmed viktigt att utförligt beskriva vad du söker. Om du vill ha ett dystopiskt omslag med människor så bör du uttryckligen säga detta och inte bara ange att du vill åt en dystopisk känsla. Du måste även vara beredd på att illustratören säger nej till några av dina idéer eftersom alla upplägg inte fungerar i praktiken. Var tydlig när du beställer och ta alla illustratörens förslag och invändningar på allvar, och glöm inte att fråga om priset så du vet om det ingår att få mindre justeringar gjorda efter att omslaget slutförs.

 

Om du ska välja en illustratör eller grafiker att göra ditt bokomslag, ta med fördel in flera olika personers portfolios. En portfolio är en mapp som innehåller prover på olika stilar (manéer) som illustratören eller grafikern kan använda sig av.

 

Till Sofis debutbok, som är en bilderbok för barn, fick illustratören som illustrerat bilderna inne i själva boken skissa upp tre olika bokomslag. Sedan testades de olika omslagen på barn i samma ålder som de blivande läsarna. Det omslaget som alla barn valde var även det omslag som Sofi och illustratören fastnat för. Har du möjlighet att testa ditt blivande omslag på din blivande målgrupp FÖRE det är helt färdigt så gör det. Gärna i skissfasen, så blir det inte så dyrt om du skulle behöva göra justeringar.

 

Uppföljaren, Sagan om prinsen & prinsessan och den vilda frukosten visste Sofi precis hur hon ville ha det och satt tillsammans med bokens illustratör när han och skissade. Böckerna Sagan om prinsen & prinsessan och den fasansfulla Erene samt Mamman och den lilla draken där gav Sofi illustratörerna helt fria händer för hon kände att hon hade fått så stort förtroende för dem.

 

Vi hoppas att ni har haft nytta av dagens inlägg. Kommentera gärna och ställ frågor om det är något ni tycker att vi missade att ta upp. Vi hjälper gärna. Vill du veta mer om hur det är att jobba som illustratör kan du läsa intervjun som vi gjorde med grafikerna, illustratören och serietecknaren Nicolas Krizan här.

 

Under nästa vecka kommer vi att prata om illustrationer inne i boken. Även om din målgrupp är tonåringar eller vuxna kan det bli väldigt läckert med små illustrationer.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *