Del 11: Jobba som illustratör. Intervju med Nicolas Krizan.

Det här är del 11 i samarbete mellan Ulrica Edvinsson Sundin och Sofi Poulsen där vi kommer att diskutera hur man går från ”Fantasi till Fantasy.” I denna bloggserie kommer vi att gå igenom grunderna från att gå från idé till en färdig historia, vilka tjänster man kontaktar när råmanuset är klart, och slutligen hur man kan göra för att ge ut boken själv.  Dagens inlägg består av en intervju av illustratören, serietecknaren och grafikern Nicolas Krizan som ska lära oss lite om hur det är att jobba som illustratör.

Ulrica & Sofi



Välkommen till Från fantasi till fantasy, Nicolas Krizan. Det är väldigt roligt att få ha med dig i en intervju. Jag (Sofi Poulsen) hade förmånen att du svarade på en efterlysning jag hade när jag sökte en illustratör till Mamman och den lilla draken. Men du har så många strängar på din lyra, så skulle du vilja berätta lite för våra följare vem du är och vad du gör?

Nicolas Krizan. Fotograf: Johan Jönsson

Jag är ursprungligen från Lidköping men bor numera i Skövde efter att även ha huserat i Oxelösund, Göteborg och Tidan. Jobbar sedan bortemot fyra decennier (!) som serieskapare (ibland), illustratör (ofta) och grafisk formgivare (mest hela tiden). Är verksam inom både förlags- och reklamvärlden.

Du är skapare till trilogin om Mallan som är en bilderbokserie där varje bok har sitt tema och sin färg. Nyligen kom sista delen. Första boken är lila, andra grön och sista delen är röd. Bokserien sticker även ut genom att ta upp ämnen som berör. Ska man aldrig skvallra? Är det bra så länge alla får vara med? Hur gör man när ens förälder kommer bort? Sista delen har jag inte hunnit läsa ännu Kan du berätta lite om den och hur du tänkte med Mallan?

Som mycket annat i mitt liv är Mallanböckerna en kombination av planering och tillfälligheter. Jag ville för länge sedan försöka göra en fortsättningsserie för DN som skulle kännas spännande på riktigt, och hamnade då i något slags skräcktema om ett utsatt barn. Detta projekt blev aldrig verklighet och idén låg i cirka tjugo års bakhuvudsträda för att sedan poppa upp när jag hörde talas om en finsk serietävling med skräcktema. Då arbetade jag helt sonika om min gamla idé och gjorde färdigt.

Tredje boken leker lite med fantasygenren. Kortfattat handlar den om vrede, fantasi kontra verklighet och att handlingar får konsekvenser. Inga direkta pekpinnar, men med ett slut som förhoppningsvis öppnar för diskussion precis som de två första. Det här är ju böcker för väldigt små barn, så jag tänker mig att någon vuxen högläser.

Varför valde du de teman och de färgerna?

Jag vet egentligen inte varifrån mina teman kommer, idéerna har helt enkelt poppat upp successivt. Färgerna speglar historierna och känslorna – lila för nattlig skräck, olika gröna toner för science fiction i skogen och nu då ilsket rött!

Layouten är en blandning mellan seriealbum och bilderbok, på ett lekfullt sätt. Hur tänkte du när du skapade layouten?

Första historien var från början en svartvit tecknad serie, om än inte med pratbubblor och ljudeffekter. När jag sedan gjorde bok av den redigerade jag om bilderna så de fick breda ut sig över fler sidor, samt att jag lade till färger. Resultatet blev mer av en bilderbok, men vissa seriedrag lever fortfarande kvar. De följande två har redan från början skapats som bilderböcker med drag av tecknad serie.

Du har vunnit pris för de två första Mallan-böckerna, vill du berätta lite om det?

Inga priser, men det blev ett par hedersomnämnaden som jag är väldigt glad för. Först på den finska festivalen i Oulu och därefter på ISV, en svensk barnseriefestival i Malmö. Det var mycket därför jag överhuvudtaget fick för mig att ta kontakt med bokförlag och pejla intresset för utgivning.

Hur lång tid tar det att skapa bilder till böcker?

Enklare bilder kan bli klara ganska fort, det går att prestera på nån timme om nödvändigt. Men jag gillar även att hålla på och pilla i evigheter, så finns det möjlighet drar jag gärna ner tempot ordentligt.

Planerar du mycket innan eller utformar du karaktärernas utseende samtidigt som du skapar?

Både och. Någon slags koll måste jag ha om slutresultatetska bli hyfsat konsekvent, men det känns roligare att inte låsa allt utan lämna visst utrymme för improvisation.

Om man som debuterande författare precis blivit färdig med sitt manus och vill ha illustrationer till sin inlaga, hur skulle du som jobbar med bilder rekommendera att man gör för att hitta en illustratör? Var finns illustratörer och vad kostar det att få en inlaga illustrerad?

Många visar upp sig på Illustratörcentrum, det är ett bra ställe att börja leta. Man kan förstås också gå in i en fysisk bokhandel och se om man hittar något man gillar, illustratörerna nämns ju i böckerna. Eller så kan man googla tills ögonen går i kors – det finns väldigt många duktiga bildmakare därute!

Illustrationer kan kosta nästan hur lite och hur mycket som helst, det beror helt på omständigheterna. Vilket manér man vill ha, hur många bilder som behövs, om man vill betala fast pris eller royalty, huruvida det är bråttom eller gott om tid, om man anlitar ett proffs eller en amatör…

Intresseorganisationen Svenska Tecknare har en massa bra information kring priser, avtal etc. Känner en hel radda illustratörer och skulle vilja påstå att de allra flesta är öppna för nya seriösa samarbeten, så man behöver sällan dra sig för att ta kontakt.

När du skapade Mallan-böckerna, vill du berätta hur den processen såg ut? Från fantasi till färdig bok?

Första boken hade ju en lite okonventionell tillkomsthistoria vilken beskrivs högre upp. Jag hade från början ingen som helst tanke på någon uppföljare, men förlaget började nästan omgående tjata och då dök det raskt upp två nya idéer. Jag lät dem puttra i skallen ett antal månader och gjorde sedan klart nummer två förra våren och nummer tre nu i våras. Det kändes skönt och för mig ganska ovant att kunna fundera såpass länge på historierna innan jag behövde påbörja det konkreta arbetet med teckningarna och textningen. Många av mina uppdrag brukar annars vara rejält tidspressade, men här kunde jag unna mig generöst tilltagna inkubationsperioder.

Du får säkert många olika erbjudanden från alla möjliga håll, små förlag, stora förlag, föreningar, evenemang, kongresser, tidningar, företag m m men om vi håller oss till just böcker, hur ser arbetsgången ut för dig, från dess att du tackat ja till en förfrågan tills dess att du lämnar över de färdiga filerna?

Jag jobbar ganska konventionellt. Oftast gör jag först små handgjorda snabbskisser som visas upp för uppdragsgivaren. Efter godkännande fortsätter jag med större skisser, renritning och så småningom tuschning. Därefter scannar jag in de svartvita teckningarna för att retuschera och färglägga i Photoshop. Vid enstaka tillfällen gör jag hela jobbet för hand, och ännu mer sällan gör jag allt i datorn.

Är jag ansvarig även för layouten så sätter jag till sist ihop text och bild samt gör högupplösta tryckfiler som jag antingen levererar till uppdragsgivaren eller direkt till tryckeriet. Plus att det brukar behövas lite promotionmaterial – banners, printannonser, rollups etc.

Om man vill träffa dig och titta på dina fantastiska böcker, kanske rent av köpa ett ex eller så, var hittar man dig härnäst?

I sommar ska jag ha serieskola för barn i Götene och Lidköping samt vara med på ett Kulturbro-evenemang i den senare staden. Därefter dyker jag högst sannolikt upp på höstens stora bokmässa i Göteborg och eventuellt på ytterligare någon slags festival eller liknande.

Vad är ditt nästa spännande bokprojekt? Eller annat projekt om du inte har en bok på gång?

Jag är halvofficiell projektledare för satsningen »Hemåt!? – skaraborgska serieskapare«. Det är en vandringsutställning – med tillhörande antologi – som redan visats på ett tiotal platser. Den var nyss i Karlshamn, kommer förmodligen till Malmö i höst och sedan förhoppningsvis till fler platser längre fram.

Håller också på med en handfull kortare självbiografiska serier i en pågående svit om liftandets väl och ve, just dessa är tänkta att publiceras i nästa utgåva av Home Made Comics. Det finns också nästan konstant korsord att illustrera och layouter att göra.

Har ovanligt nog inget konkret bokprojekt på gång för tillfället, men det kan vara så att det faktiskt blir ytterligare en Mallanbok framöver. Jag tyckte i och för sig att det kändes väldigt lagom med en trilogi, men nu har dessvärre (?) en ny idé börjat gro…


Vad tyckte du om dagens inlägg? Kommentera gärna! Vi vill veta vad du tycker. Under nästa vecka kommer vi att prata om bokomslag.

2 Kommentarer

Del 12: Bokomslag. | Sofi Poulsen

[…] Vi hoppas att ni har haft nytta av dagens inlägg. Kommentera gärna och ställ frågor om det är något ni tycker att vi missade att ta upp. Vi hjälper gärna. Vill du veta mer om hur det är att jobba som illustratör kan du läsa intervjun som vi gjorde med grafikerna, illustratören och serietecknaren Nicolas Krizan här. […]

Svara
Del 13: Bokillustrationer. | Sofi Poulsen

[…] Vi hoppas att ni har haft nytta av dagens inlägg. Kommentera gärna och ställ frågor om det är något ni tycker att vi missade att ta upp. Vi hjälper gärna. Vill du veta mer om hur det är att jobba som illustratör kan du läsa intervjun som vi gjorde med grafikern, illustratören och serietecknaren Nicolas Krizan här. […]

Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *