Del 4: Från Fantasi till Fantasy. Konflikter.

Ulrica & Sofi

Det här är del fyra i samarbete mellan Ulrica Edvinsson Sundin och Sofi Poulsen där vi kommer att diskutera hur man går från ”Fantasi till Fantasy.” I denna bloggserie kommer vi att gå igenom grunderna från att gå från idé till en färdig historia, vilka tjänster man kontaktar när råmanuset är klart, och slutligen hur man kan göra för att ge ut boken själv. Dagens inlägg kommer att behandla hur man skapar konflikter.

Hur man skapar konflikter.

Vi har nu kommit till steg två i vår storyline och är inne på temat konflikt, det vill säga det tillfälle där ett problem träder in i historien. Konflikten är den del som gör att utgångssituationen för karaktärerna ändras. Det kan vara en skada eller en förlorad vän, men även mindre tragiska aspekter som att karaktären flyttar och måste börja lära känna nya människor. Konflikten är därmed det som tvingar karaktären att utvecklas och det är ofta med konfliktens inträde som berättelsen drar igång på riktigt, vilket kan förändra karaktärens liv.

 

I “Drakens Dotter-Resans Början” så finns det mer än en konflikt, men den största av dem är protagonisten Drokinas kamp att acceptera sig själv. Drokina lever i en omagisk värld men härstammar från en magisk. Det innebär att hon måste gömma sina magiska förmågor från omvärlden för att inte bli avslöjad, något som blir alltmer problematiskt ju mer krafterna växer och till slut förlorar hon kontrollen. Den här konflikten är mycket en inre för Drokina. Hon måste välja mellan att fortsätta försöka trycka undan sina förmågor och genom det riskera att skada både andra och sig själv, eller acceptera dem och riskera att hon får ett liv i fångenskap då den enda som kan hjälpa henne att återfå kontrollen är demonen Rexmond som hon inte längre litar på.


Drokinas konflikt är därmed både hennes kamp om att kontrollera sin egen kropp, men även jakten efter ett eget liv med egna val, och valdes för att författaren önskade att skriva om en kvinnlig karaktär vars sökande var efter egna värderingar och val och inte enbart efter en partner. En trend som tyvärr annars är vanlig i många ungdomsböcker.      

 

I boken “Lite om draken också” bor prinsessan Julia ensam i ett torn. Hennes granne är den prinsessglufsande draken Brynolf, och när Julia via sin dator hittar prins Nikolai – som hon vill bli vän med – måste hon komma på ett sätt att ta sig förbi draken. Konflikten i berättelsen valdes för att framhäva Julias starka och självständiga personlighet. Hon är en tuff tjej som inte är som klassiska prinsessor. Hon tänker ut en listig plan och tvekar inte för att sätta den i verket.


I boken
“Den vilda frukosten” så hamnar Julia i en liknande konflikt efter att hon lyckats ta sig till prins Nikolai och det lila slottet. Här är det köksdraken Dessie som bor i det slottets kök som utgör konflikten. Första morgonen som Julia vaknar i det lila slottet bestämmer hon sig för att göra frukost. Prins Nikolai tror att köksdraken är ofarlig då den ska ha gått i drakskola och fått lära sig att man inte äter prinsessor, men när Julia råkar väcka Dessie så går draken till anfall. Julia som är både modig och intelligent räds inte utan försvarar både sig själv och marsvinen Otto och Rulle, vilket åter visar att hon är en stark tjej som inte flyr sin konflikt utan slår tillbaka.


I boken
“Den fasansfulla Erene” får läsaren träffa prins Nikolai och se hur han hanterar kommande utmaningar. Prinsessan Julia har blivit sjuk och Nikolai behöver ge sig ut och söka efter några magiska ingredienser till ett örtte som ska bota henne. I början går det lätt men sedan stöter han på det fasansfulla sjöodjuret Erene och tvingas välja mellan att offra sin käraste ägodel eller så kan han inte få den sista ingrediensen som behövs till det magiska örtteet som ska bota Julia. Här är det sjukdomen som är konflikten och sökandet efter botemedlet som är lösningen.


Som du ser så kan
Konflikten i en historia vara mycket olika. Det kan variera mellan stora och små problem men utgångspunkten är detsamma då konflikten är den utlösande faktorn som får historien att utvecklas. I en del böcker finns mer än en konflikt, något som är speciellt vanligt i bokserier där alla delarna ofta söker sig mot svaret på ett stort problem (tänk Voldemort i Harry Potter) samtidigt som det finns mindre hinder på vägen som då löses under en av böckernas gång. (Som turneringen i Harry Potter och den flammande bägaren.) Hur invecklad din berättelses konflikt är beror ofta på om du skriver för barn eller vuxna, men även genrevalet för din bok spelar in då de påverkar vilken typ av konflikter som finns med i historien.

Skrivövning      

Vad är din berättelses konflikt? Är det en antagonist som söker världsherravälde eller en häxa vars dröm är att bli bäst på magiskolan (ja, vi menar dig Hermione.) Skriv ner din karaktärs konflikt och reflektera över hur den uppkom. Var det på grund av vad karaktärens föräldrar tidigare val som hen hamnade i problem? Vad gjorde de i så fall och varför? Eller är det problemet egentligen inte protagonistens utan tillhör någon hen tycker mycket om och vill hjälpa? Tänk efter ordentligt för även om konflikten kan verka uppenbar så är en väl utvecklad sådan ofta komplex och därmed uppkommer ut mer än ett problem, vilket även innebär att protagonisten måste möta mer än en strid för att lyckas med sitt uppdrag.    




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *