Del 3: Från Fantasi till Fantasy. Karaktärer och miljö.

Det här är del tre i samarbete mellan Ulrica Edvinsson Sundin och Sofi Poulsen där vi kommer att diskutera hur man går från ”Fantasi till Fantasy.” I denna bloggserie kommer vi att gå igenom grunderna från att gå från idé till en färdig historia, vilka tjänster man kontaktar när råmanuset är klart, och slutligen hur man kan göra för att ge ut boken själv. Dagens inlägg kommer att behandla hur man skapar miljöer och karaktärer.

 

Hur man skapar karaktärer

 

En karaktär, och då speciellt huvudkaraktären, är berättelsens kärna. Du kan tekniskt sätt skapa en karaktär som sitter inlåst i ett rum utan ljus eller fönster och låta dennes bakgrund om hur den hamnade där vara huvudhistorien. Under de här omständigheterna blir karaktärens personlighet det som berättar historien och berättelsen blir det som benämns som karaktärsdriven.

 

Det blir emellertid mer händelserikt att läsa en historia som utspelar sig i en mer rörlig miljö där denne kan uppleva äventyr, motgångar och hitta vänskap, men om vi bortser från det ett ögonblick så kan vi analysera dennes personlighet och därmed hur den kommer att reagera på olika situationer.

 

Sätt din tänka karaktär i rummet vi beskrev. Strunta i om hen har föräldrar, syskon eller partner. Det kommer senare. Bestäm nu hur karaktären känner i rummet. Njuter den av tystnaden? Har hen själv valt att stänga in sig där? Eller är hen fången och vill ha en väg ut? Kanske är hen till och med klaustrofobisk där hen sitter och hatar varje sekund?

 

I det här rummet har du möjlighet att lära känna din karaktär. Om den är inlåst mot sin vilja så kan du tänka över hur den ska reagera på situationen. Sitter den och huttrar i ett hörn och väntar på att bli räddad? Eller bankar och slår den på alla väggar i ett försök att hitta ut? Hen kanske inte gör något av det utan är mer planerande och lyssnar efter ljud utanför rummet för att lära sig schemat på de som rör sig utanför?

 

Rummet vi beskriver är inte en del av din story (om du inte önskar det) utan ett sätt att ange din karaktärs beteendemönster. Om vi tar Drokina i Drakens Dotter-serien som exempel så är det lättare att förstå hur man kan tänka runt detta. Drokina hatar att var inlåst och har dessutom ett rätt argsint humör om hon blir provocerad. Hennes reaktion på rummet skulle därmed först vara med ilska samt bankande mot väggarna för att försöka hitta ut. Hon har även fördelen att hon ser i mörker så hon skulle behöver inte vara rädd att något hon inte ser är där. Om Drokina inte skulle lyckas ta sig ut så skulle hon antagligen sätta sig och tjura – då hon är rätt tjurskallig – och sedan börja planera hur hon skulle gå tillväga. Hon har därmed två ageranden på situationen som hon hamnat i och eftersom hon är envis som få så kommer hon inte heller att ge sig förrän hon är fri.

 

Om vi tar en annan situation istället för rummet och tänker oss en mer händelserik värld så kan du ytterligare lära känna din karaktär. I “Drakens Dotter – Resans Början” är Drokina mest på två platser där det ena är det som redan nämnt – Gränden – platsen där många ungdomar hänger på natten och gör allt de inte borde. Den andra är skogen, en plats där Drokina känner sig väldigt hemma. Hon rör sig smidigt mellan träden och kan alla stigar. Hon är inte heller här rädd utan känner snarare en känsla av frihet.

 

Tänkt dig återigen din karaktär. Om du placerar den i en stad som är fylld av gängaktivitet, hur skulle den reagera? Skulle hen vara rädd? Eller är hen typen som slår tillbaka när den blir hotad? Har hen några förmågor att slå tillbaka med?

 

Om du sedan utsätter din karaktär för andra karaktärer i detta landskap. Låt oss säga att en gängledare med mer ego än hjärna börjar bråka med hen, hur skulle situationen hanteras? Bli arg? Ledsen? Genom att dra sig undan eller slåss? Gör sedan samma sak i skogen. Skulle hen vara bekväm där? Och varför? Är hen obekväm för att hen alltid envisas med att gå i högklackat, eller tvärtom var helt bekväm eftersom hen brukar ha kläder som passar för skogsvistelse. Om din karaktär är det senare så kan du fråga dig hur det kommer sig att hen har just de här kläderna. En karaktärs beteende är kopplat till dess personlighet och det första du behöver göra för att lära känna hen är att låta den känna på hur det är att leva. I det här stadiet är du bortom det svarta rummet och låter din karaktär lära känna sig själv och hur den väljer att leva.

 

Skrivövning

Sätt din karaktär i fler miljöer, gärna sådana som kommer att finnas med i din berättelse. Låt den vara med om lycka och framgång likväl som sorg och motgång i denna miljö, och fortsätt sedan med att förklara för dig själv varför den reagerar som den gör. Har den ett komplicerat förflutet som gör att den reagerar med ilska före skratt? Vad i detta förflutet har format karaktären? Fortsätt att formulera detta och hitta på egna situationer.

Hur man skapar miljöer.

Nu är det dags att börja bygga upp miljöerna i din bok. Eftersom vi inte vet vad just din bok ska handla om så utgår vi i det här fallet från miljöerna i Sagan om prinsen och prinsessan-serien. I serien bor huvudkaraktärerna i ett lila slott, runt slottet ligger en park och går man igenom den så kommer man till en liten sjö. Bortanför sjön ligger det en stor förtrollad skog som är full av både vanliga djur och sagoväsen.

 

För att läsaren ska komma nära berättelsen är det viktigt att jobba med så många sinnen du kan. Ett bra sätt är att bestämma när i tiden handlingen utspelar sig. Vilken årstid är det? Hur märks det i berättelsen? Är det nån form av väder? När på dygnet är det? Hur märker man av det i berättelsen? Detta jobbar adderar man sedan till sin berättelse genom olika miljöbeskrivningar, helst utan att skriva allt rakt ut. Låt hellre läsaren få läsa mellan raderna och själv bygga upp en bild av det som du beskriver.

Det finns två olika sorters läsare. De som vill ha mycket miljöbeskrivningar och de som inte gör det. De sistnämnda tröttnar på beskrivningar som liknar exempelvis Stephen King utan vill hellre ha mer avskalade eftersom de annars tröttnar på att läsa. Exempelvis Dean R Koontz böcker. Du får därför börja med att bestämma vilken typ av beskrivningar du vill ha i ditt verk, men lägg på minnet att du inte kan göra alla nöjda utan se till att välja din stil.  

 

För att ta några mer praktiska exempel så kan du se till de två exemplen nedan. Den första är för barn, den andra för vuxna.

 

Det var en gång för länge sedan, i ett land långt borta, en prins som hette Nikolai och en prinsessa som hette Julia. De bodde i det Lila Slottet tillsammans med de båda marsvinen Otto och Rulle. En vacker vinterdag var de alla ute och lekte i snön. Först åkte de den kungliga kälken i slottsbacken.  

Så börjar Sagan om prinsen & prinsessan och den fasansfulla Erene. För att texten ska passa till målgruppen mindre barn så innehåller den både bilder och text, och redan i början av berättelsen så sätts handlingen genom att läsaren får reda på både hur miljön ser ut och vad karaktärerna kan göra där. Miljön känns rolig och säker. Vem minns inte glada stunder i kälkbacken? Här används miljön för att skapa både en tilltalande stämning och visa vad som kan hända. Ingen av karaktärerna lär gå barfota för det finns snö, på samma sätt som de inte skulle bära mössa om det varit sommar. Miljön är därför mer än bara en plats. Den sätter vissa av förutsättningarna för vad som kan hända.

 

Nästa exempel beskrivs så här:    

 

Bianca rusade barfota genom Ullstämmaskogen. Hjärtat slog hårt i bröstet och det brände i luftrören. Som en furie for hon fram. Bara hennes tankar var snabbare. Hon lyssnade efter förföljaren medan hon sprang men det var svårt att höra något annat än hennes rosslande andning. Snart skulle hon inte orka springa mer och då.. hon vågade inte tänka på det. Tursamt nog hade hon inte haft klänning idag så det gick lättare att springa.

Plötsligt kände hon det. Marken under henne började vibrera. Sedan hörde hon ljudet av hästhovar som slog mot den hårt trampade skogsstigen. Snart skulle hennes förföljare vara ikapp henne. Bianca svepte med blicken åt sidorna. Var kunde hon gömma sig? Paniken spred sig i kroppen och hjärnan gick in i överlevnadsmode. Instinkten att överleva slog ut allt sunt förnuft.

 

Här har vi en helt annan stämning i texten. Vi vet inte mycket om Bianca men paniken hon känner är tydlig. Här är miljön mer distanserad från perspektivet än i den förra. Här är det Bianca som är i fokus och miljön är mer i bakgrunden. Vi vet att hon springer i skogen och genom det vet vi att marken är relativt mjuk. Vi får en bild i huvudet när vi läser utan att det egentligen skrivs hur skogen ser ut. En del läsare ser lövskog, andra barr, men det viktiga ligger här inte i skogens utseende utan att det är just en skog.

 

Därefter hörs hästhovar. På grund av detta vet vi att det inte antagligen inte är storm i skogen då det då skulle vara svårt att höra hovarna. En senare del av samma text där Bianca stannat beskriver:  

 

Skogen var tyst. Inga fåglar eller andra djur hördes. Lite konstigt var det då skogen var känd för att vara rik på småvilt. Bianca såg sig noga för var hon satte sina fötter. En bruten kvist skulle höras långt. Tystnaden fick Bianca att börja känna sig lite obehaglig till mods. Den långa språngmarschen hade gjort henne svettig. Nu när hon inte längre sprang började hon känna sig frusen. Munnen kändes torr. Hon hade fått lämna slottet i en sådan hast att hon inte hade fått med sig någonting mer än kläderna som hon bar.”

 

Nu har mer av kontexten av miljön framkommit. Vi vet att den troligen är i dåtid då hon blivit jagad av karaktärer på hästar. Var de soldater eller rövare? Oavsett svaret på den frågan så har miljön visat vilka förutsättningar som finns för berättelsen och genom detta sätt även tonen för texten, något som även anger om karaktären är i ett tillfälle av lycka eller förtvivlan.

 

Skrivövning

Hur ser din värld ut? Är den under medeltiden eller framtiden? Ser du hästar som springer i det fria eller samma hästar som utvecklats till att överträffa mänskligheten? Miljön är nära sammankopplad till karaktärerna på samma sätt som karaktärerna är sammankopplade till miljöerna. Se över hur just din värld ser ut och varför. Vilka förutsättningar och hinder skapar miljön för din karaktärs liv och utveckling?  Är den en tillgång eller ett hinder?

 

I nästa vecka kommer vi fortsätta att fördjupa oss i de steg vi gått igenom i vår storyline. Där nästa steg är historiens konflikt.   

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *