PRESSRELEASE Bokmässan i Göteborg

Äntligen kommer här inte mindre än två pressreleaser från Sofi Poulsen och hennes kollegor så väl i Kronobergs län som Östergötlands län.

Pressmeddelande Kronoberg: (länk till pdf)
Pressrelease – 2017-09-22

Lokala författare i Fantastikgränd – en spännande mötesplats på Bokmässan

För andra året i rad bjuder Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg in till Fantastikgränd där författare, illustratörer och förlag inom genrerna fantasy, science fiction och skräck samlats.

Bland utställarna i Bokmässans Fantastikgränd hittar du de Växjöbaserade fantasyförfattarna Sofi Poulsen, Aengeln Englund och Anna Vintersvärd.

Sofi Poulsen startade tidigare i år Marchetti förlag för att ge ut de folksagoinspirerade antologierna Grimm och Grimm Darker. De skapade så stort intresse att upplagan nästan sålde slut redan innan den släppts. Böckerna har releaser 29 september på Bokmässan men släpptes till försäljning 1 september. En bokrecension hittar du här. Sofi Poulsen är känd för att ha skrivit den uppskattade barnboksserien Sagan om prinsen & prinsessan och i somras kom en helt ny saga,  Mamman och den lilla draken.

Aengeln Englund och Anna Vintersvärd driver tillsammans med Jakkin Wiss fantastikförlaget Andra Världar. Som ett led i att erbjuda förlagets berättelser i det format som passar respektive läsare bäst släpps första delen i trilogin AlvhildaUppvaknandet av Pernilla Lindgren som e-bok lagom till Bokmässan.

Du kan även möta Anna Vintersvärd och flera av de andra författarna från Fantastikgränd i inspirerande paneldiskussioner på Göteborgs stadsbiblioteks Trappscen lördagen den 30 september klockan 10.30-11.00 respektive 11.00-11.30. Först ut är Politiken i fantastiken där det bland annat diskuteras vilka frågor som den svenska fantastiken tar upp och vilka normer den ifrågasätter. Därefter följer Ungdomsfantastik om vad som lockar så många vuxna att älska ungdomsböcker.

Deltagare i Politiken i fantastiken

Anna Vintersvärd hämtar sin inspiration i sagor och myter. Hennes berättelser ger gärna utrymme för att ifrågasätta samhällsnormer och människors fördomar.

Anna Jakobsson Lund skriver spekulativ science fiction och fantasy som kommenterar vårt nutida samhälle inom ramen för spännande äventyr. Under Bokmässan är hon aktuell med släppet av fantasyromanen Equilibrium.

Marcus Olausson skildrar gärna den lilla människans kamp och förutom att medverka i Fantastisk podds västkustgrupp är han även initiativtagare till välgörenhetsprojektet Fantastikhjälpen.

Pernilla Lindgren är skrivpedagog och författare bosatt i Örebro. Pernillas tangenter rör sig främst inom skräck och mystik.

Deltagare i Ungdomsfantastik

Eva Holmquist utkom tidigare i år med sin åttonde bok Blodskifte som är en urban fantasy förlagd i Jönköping. Till bokmässan är hon nyaktuell med Gallus brinner.

Gabriella P. Kjeilen har skrivit serien Mellody Looh som bland annat bjuder på nytolkningar av vampyrer och formskiftare. Nu aktuell med den fristående urban fantasyromanen Magin vaknar som utspelar sig i ett framtida Göteborg.

Lisa Rodebrand driver Fantasiförlaget som ger ut äventyrsböcker inom fantasy, science fiction och skräck. Hon har även skrivit två egna böcker: Revolt och En droppe i Rymden.

Annah Nozlin är författare till serierna Ekens dotter och Miras saga, som utspelar sig i klassiska sagovärldar. Just nu skriver hon på sista delen i trilogin Miras saga.

Kontaktuppgifter:

Sofi Poulsen

sofi@sofipoulsen.se

sofipoulsen.se

sofipoulsen.se/pressrum

Aengeln Englund

aengeln@andravarldar.se

andravarldar.se

Anna Vintersvärd

anna@andravarldar.se

andravarldar.se

andravarldar.se/pressbilder/

Pressmeddelande Östergötland: (länk till pdf)
Pressrelease – 2017-09-22

Lokala författare i Fantastikgränd – en spännande mötesplats på Bokmässan

Bland utställarna i Bokmässans Fantastikgränd hittar du Östgötabaserade fantasyförfattarna Ulrica Edvinsson Sundin, Jenny Töredal, Ewa Broberg, Mirjam Lindahl, Thomas Årnfelt och Sofi Poulsen.

Ulrica Edvinsson Sundin är författare, illustratör och lektör. Hon debuterade förra året med boken Drakens Dotter-Resans Början, del ett i en fantasyserie på fyra delar. Boken har fått bra kritik för sina starka kvinnliga karaktärer och sin komplexa antagonist. Recension av boken hittar du här och här. Del två i serien, Drakens Dotter-Viljornas Krig, utkommer under 2018.

Jenny Töredal är läraren som skriver och läser fantastik på fritiden. Hon är författare till Älvkorset och De dödas dolk, första och andra delen i Sagan om Ella. Jenny skriver romantisk fantasy med inslag av spänning, romantik och samhällsproblematik. Lagom till bokmässan släpps De dödas dolk (den första recensionen finner du här). Hon medverkar även i antologin Grimm med novellen Grodprinsen. Här förflyttar Jenny den klassiska sagan till nutida Östergötland nämligen hennes älskade Tiveden.

Ewa Broberg, författare och förläggare på Marwa Förlag. Hon debuterar lagom till bokmässan med romanen Friskyttarna, en dystopi för unga vuxna. Det är en spännande och engagerande berättelse om sökande – efter identitet, tillhörighet, frihet och kärlek. Ewa Broberg medverkar även med novellen Södergök i antologin Över en sommarfika och med rim i antologierna Grimm och Grimm Darker.

Mirjam Lindahl är egenföretagaren som sjunger, viger, skriver, fotar och håller borgerliga begravningar. Hon debuterar i fantastikgenren med novellen Malifie i Grimm Darker, Marchetti förlag 2017, men har tidigare publicerats i flera antologier med varierande teman: Bortom i Över en fika , Ariton Förlag 2014. Det är så vi måste jobba i Som en tjej, Mörkersdottir förlag 2014. Bakom likadana fönster lyser likadana lampor med olika sken i Tro Hopp och Kärlek- extra allt, Kapitel 1 Förlag 2015. En stjärna över i (Högmod), En gul väst (Girighet), Blå blå känslor i natten (Vällust), Så länge vi har varann (Avund) Because I’m woth it (Frosseri) Och på hyresgästföreningen har de naturligtvis lördagsstängt (Vrede) och Blue Hawaii (Lättja) i antologiserien De sju dödssynderna, Ariton Förlag 2015/2016. (Finns även som författarinläst ljudbok och e-bok utgivna av Whip Media 2017.) Exil i Över en vinterfika, Ariton Förlag 2016. Och vinden har vänt i Älska noveller- 30 nyanser av saknad, Ordberoende Förlag 2016. Den svåraste sanningen i Över en vårfika, Ariton förlag 2017. I en annan del av världen i Över en sommarfika, Ariton förlag 2017. Och  Lotusdrömmar i Älska Noveller- 30 nyanser av frihet, Ordberoende förlag 2017

Thomas Årnfelt debuterade 2015 med den gotiska romanen Incidenten i Böhmen på Undrentide förlag. Romanen utspelar sig i 1600-talets Europa och har beskrivits som en blandning av Rosens namn, Frankenstein och Sleepy Hollow. Romanen har också sålts för översättning till tjeckiska. På bokmässan släpps hans andra roman, Sällskapet i Genua, som är en fristående fortsättning på Incidenten i Böhmen. Thomas har även bloggat på Debutantbloggen, och medverkar i författargruppen Sällsamt.

Sofi Poulsen startade tidigare i år Marchetti förlag för att ge ut de folksagoinspirerade antologierna Grimm och Grimm Darker. De skapade så stort intresse att upplagan nästan sålde slut redan innan den släppts. Böckerna har releaser 29 september på Bokmässan men släpptes till försäljning 1 september. En bokrecension hittar du här. Sofi Poulsen är känd för att ha skrivit den uppskattade barnboksserien Sagan om prinsen & prinsessan som utspelar sig utanför Vikingstad i det Lila Slottet.

Du kan även möta flera av de andra författarna från Fantastikgränd i inspirerande paneldiskussioner på Göteborgs stadsbiblioteks Trappscen lördagen den 30 september klockan 10.30-11.00 respektive 11.00-11.30. Först ut är Politiken i fantastiken där det bland annat diskuteras vilka frågor som den svenska fantastiken tar upp och vilka normer den ifrågasätter. Därefter följer Ungdomsfantastik om vad som lockar så många vuxna att älska ungdomsböcker.

Deltagare i Politiken i fantastiken

Deltagare i Ungdomsfantastik