Varför barn behöver högläsning

Framför allt är det roligt och mysigt att läsa högt för barn. Både barn och vuxna kan njuta av en stund tillsammans som blir en paus från alla aktiviteter och måsten. Gör i ordning en bekväm plats som kan vara läshörna. Ni kanske kan bygga en mysig sagokoja tillsammans av några möbler, kuddar och filtar. Ingen sagokoja är komplett utan gosedjur och ficklampa!

När du läser högt pratar du ofta tydligare och långsammare. Det blir lättare för barnet att höra och lära sig nya ord. Dessutom ger läsning tillfälle att prata om känslor och hur vi beter oss mot varandra. Då blir barnet bättre på att förstå både sig själv och andra.

Barn får mycket av sitt ordförråd från tryckt text. Tänk själv när du läser – vad många ord du kan men aldrig använder i dagligt tal. Med ett större ordförråd blir det lättare att förstå faktatexter och så småningom skriva egna skolarbeten. Barn som blir lästa för som små har ofta lättare att lära sig läsa och skriva. Dessutom har det betydelse för barns läsprovsresultat även efter att de har gått i skolan i fyra år, enligt Skolverkets rapport. Barnet blir mer intresserat av att lära sig läsa och får lättare att lära sig det.

Barn som ser vuxna läsa blir oftare nöjesläsare själva, vilket ökar läsförståelsen och dessutom ger ett glädjeämne för livet.

Experter rekommenderar att föräldrar börjar läsa högt för sina barn redan från födseln. Här kommer några anledningar till varför det är viktigt:

En starkare relation till dig

En högläsningsstund tillsammans får er båda att komma ner i varv under en stressig dag. Och den ger er lite av den närheten som ni hade när barnet var en bebis. Att läsa tillsammans ger en nära känslomässig kontakt mellan dig och barnet. Ni kommer varandra närmare.

En grund för inlärning

Barnets språkutveckling gynnas. Barnet lär sig ord och grammatik snabbare. En av de grundläggande fördelarna med att läsa för barn, är en generellt högre förmåga till inlärning. Otaliga studier visar att barn som blivit lästa för, kan många fler ord, och har en bättre förutsättning att klara skolan, än barn som aldrig blivit lästa för. Och hur ska ett barn som har svårt att sätta samman bokstäver och ord, förstå matte, naturkunskap och andra ämnen?

En grund för att lära sig prata

Redan under bebisstadiet läggs viktiga förutsättningar för språket. Genom att höra dig läsa äventyret om Rödluvan och spännande djurläten, lär sig barnet att känna igen ordljud som formar ett språk. En viktig (och kul) aktivitet är att låta barnet läsa själv, med oigenkännliga ord – som till slut blir igenkännliga ord.

Att kunna läsa en bok

Barn vet inte från början att en bok ska läsas från vänster till höger, eller att man läser sida för sida. Grundläggande kunskaper som detta är en av fördelarna med att bli läst för från tidig ålder.

Kunskaper om världen och hur olika saker fungerar

Barnet får också möjlighet att identifiera sig med olika karaktärer och uppleva känslor ur boken. När vi samtalar med barnen om det vi läst, väcks funderingar och reflektioner hos dem. Med samtalet som utgångspunkt kan vi väcka andra frågor och knyta an till andra erfarenheter. Det gäller att vara öppen för barnens frågor. På så sätt vidgas deras värld.

Fortsätt läsa högt även när barnet blir äldre

När barnet så småningom lärt sig att läsa själv, kan det bli så att högläsningen faller bort som rutin. Och visst är det bra att barnet läser på egen hand, men det finns stora fördelar med att ibland även låta barnet lyssna när du läser. För barnet är det en upplevelse att i lugn och ro få lyssna till en läsning som flyter. Och ni får en gemensam upplevelse att prata om.

Någon som kan det här med högläsning är skolbibliotekarien Pernilla Lindgren. Hon använder både rekvisita, sin röst och pauser när hon läser. Här kan du läsa om hur hon gjorde när hon hade högläsning nu under läslovet.

Lite tips

Tror du inte att du kan? Jodå, det kan du! Men här kommer lite tips om du vill bli en ännu bättre högläsare.

  • Sitt upp och se till att magen är fri för att kunna andas längre ner.
  • Viska absolut inte – läs med magstöd.
  • Ta ordentligt tag med konsonanterna i läsningen, tänk till exempel på ”fff” och ”rrr”.
  • Variera tonläget så att du inte fastnar i ett läge som inte är bra för stämbanden.
  • Läs gärna boken själv innan du läser den för barnet.
  • Läs en bok du själv tycker om.
  • Välj gärna en bok som är aningens svårare – men inte så mycket svårare.
  • Läs bara så länge barnet vill.
  • Läs med alla sinnen. Ha gärna med rekvisita. Kanske det finns ett gosedjur som kan användas?
  • Var öppen för barnets frågor. De är viktigare än berättelsen i sig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *